Věděli jste, že když Marie Kondo psala knihu Zázračný úklid, ještě neměla vlastní děti a byla svobodná? To jen pro uklidnění, pokud vaše domácnost pořád nevypadá jak z nejnovějšího výtisku designového časopisu o bydlení. Faktem je, že ani v manuálu, který jsem dostala na školení, o hračkách není ani zmínka… Jen to, že spadají do kategorie Komono – různorodé předměty.
Sama mám tenhle článek v počítači rozepsaný už dlouho. Dlouho jsem totiž váhala, zda vám budu mít v tomto směru co předat a nakonec jsem se rozhodla, že se o to pokusím. Prakticky mám za sebou už 15 a 8 let zkušeností 🙂 a to už musí být, znát, no ne?
Kdo děti má, tak ví, jak těžké je v domácnosti udržet rozumné množství hraček. Ty potvory se totiž snad množí samy. A i když my jako rodiče vyhlásíme stop stav pro nákup hraček nových, k dítěti se nakonec stejně nějak dostanou. Stačí oslava narozenin, svátků, občas děti přinesou něco od kamarádů, babiček a dědečků. A co teprve Vánoce, to je nadílka.
Už s příchodem dítěte na svět začíná pestrobarevná přehlídka hraček všech druhů.
Přikláním se k názoru, že méně je více. Děti většinou mají ohromné množství hraček se kterými si pak vůbec nehrají.
Je známý fakt, že menší množství hraček vybízí k větší kreativitě. Vzpomeňte si, že když jste s dětmi v lese, seberou šišku, která se jednou promění v raketu pro lesní skřítky, podruhé třeba v domeček a potřetí? Schválně někdy pozorujte děti. Jejich fantazie je nekonečná.
Jestli jste teď ve fázi, kdy jste doma doslova „zavalení“ hračkami, je dobré je trochu probrat, vytřídit.
U menších dětí, zhruba do třech let se pusťte do třídění sami, asi budete mít vypozorováno, s čím si dítě nejvíc hraje a naopak které hračky jen leží ladem. Marie Kondo nabádá k tomu, nikdy nevyhazovat cizí věci. A já se za to přimlouvám i u dětí, nikdy nevyhazujte hračky bez jejich vědomí (doufám, že tenhle článek nebude číst syn, ten by mi dal, v mých debordelizačních začátcích jsem se touto radou neřídila).
Je dobré mít systém na to, kam hračky ukládat. Systém jednoduchý a uzpůsobený věku dítěte. Už opravdu malé dítě, cca kolem dvou let si zvládne samo nebo s naší malou pomocí hračky uklízet. Musí ale vědět kam přesně a také by mělo na vše samo dosáhnout. Líbí se mi v tomto Montessori přístup. Těžko můžeme po dítěti chtít, aby si uklízelo věci tam, kam samo nedosáhne.
I u hraček se držte zásady KonMari metody, že stejné druhy patří k sobě. Tzn. máme např. samostatnou krabici na autíčka, další krabici na Lego, další na panenky atd. Mimochodem „krabice“ – nejsem úplně proti používání krabic, krabiček nebo menších košíků na hračky. Pokud v jedné krabici není změť všeho možného, můžou docela dobře fungovat. A můžeme je mít srovnané třeba na poličce, v komodě apod.
Naopak jeden veliký koš, kde je naházené vše dohromady a dítě, když potřebuje jednu hračku, tak musí vše vysypat, to ideální není.
U dětí se s úklidem podle KonMari metody postupuje ve stejném pořadí jako u dospělých, začínáme tedy s oblečením, knihami, papíry, komono (sem řadíme hračky, o kterých je dnes řeč) a sentimentální předměty.
Základem, než se však spolu s dětmi pustíme do úklidu dětského pokojíku, je fakt, že jsme dokončili svůj vlastní úklid.
Závěrem, ještě odpovím na jeden dotaz, který se ale poměrně často opakuje a to: „Schovávat či neschovávat pro další generace a podle jakého klíče?“ Já říkám, že jsou hračky „nadčasové“ (Lego , dřevěné koleje a vláčky) a ty „ostatní“. Podle tohoto klíče jsem se řídila já, když jsem schovávala hračky po synovi.
Úklid a děti je myslím věčné téma, děti často přebírají naše postoje, zamyslete se tedy i nad tím, jak se na úklid – pořádek – díváte vy sami a co tím pádem předáváte svým dětem? Berete to jen jako otravnou povinnost nebo na úklid nahlížíte jinak? Víte, že když si pročistíte místo, kde žijete, „čistíte“ si tím i myšlenky? Máte najednou víc energie a začnete zažívat i věci, které dřív nešly a najednou jdou?
Pusťte se do třídění s dětmi a naučte je tak, jak s láskou pečovat o společný domov.
Máte už e-book Jak začít s debordelizací – 6 prvních kroků k pořádku? Stáhnout zdarma si ho můžete tady.
Jana